30 ve jra itthon a Szent Korona + Dr. Ztnyi Zsolt rsa a hazatrs emlkre
hadak-utja 2008.01.05. 17:48
A Szent Korona hazatrsnek 30. vforduljrl emlkeznek meg vzkereszt nnepn a Mtys-templomban, ahol vasrnap 10 rakor nnepi nagymist tartanak. A latin nyelv hlaadson a templom nek- s zenekara Liszt Ferenc Koronzsi misjt adja el.
A Szent Korona tadsnak napjn, 1978. janur 6-n is Liszt Ferenc misje hangzott fel a Mtys-templomban, amely kivltotta az egyhzakat akkoriban felgyel llami Egyhzgyi Hivatal nemtetszst, a ceremnit azonban vgl engedlyeztk.
A korona Jimmy Carter, az Egyeslt llamok akkori elnknek dntse rtelmben kerlt vissza Magyarorszgra. A kezdemnyezs nagy vitt vltott ki a kongresszusban s a magyar emigrci krben is, mert az akci mgtt a szocializmus elismerst lttk. A Szent Koront vgl Cyrus Vance klgyminiszter az amerikai np kpviseletben adta t az Orszggyls elnknek, ily mdon a magyar npnek, s azt is kiktttk, hogy a koronakszereket nyilvnosan lltsk ki.
A Szent Koront a Magyar Nemzeti Mzeumban helyeztk el, ahonnan az 1999. december 21-n elfogadott trvny rtelmben 2000. janur 1-jn nneplyes keretek kztt (a jogarral s az orszgalmval egytt) a Parlament kupolacsarnokba kerlt, a nagykznsg itt is folyamatosan megtekintheti.
(Hirextra.hu nyomn)
Dr. Ztnyi Zsolt jogsz cikke:
Magyarorszg Szent Koronja harminchromhromves szmûzetsbõl 1978. janur 5-n rkezett vissza Magyarorszgra. A fogsg vtizedei alatt szellemi s politikai elnyoms pusztt slya nehezedett a trtnelmi orszgra, hatrokon bell s kvl egyarnt. Stt mlysgekbe sllyedsnket jl rzkelteti a romls kezdetn, a trianoni orszgronts utn paprra vetett kltemny Remnyik Sndor tollbl – mert a friss fjdalom szlaltatta meg a leghitelesebb szavakat -
“elszr a dicssg hullott le,
Aztn a hatalom,
Aztn a korona,
A ketts-kereszt, s a hrmas-halom;
Aztn a szabadsg,
Azutn a hit,
Aztn a remny, –
Nyomn a lefutott csillagzatoknak
Maradt a csend.
S a sttsg az gbolt peremn.”
(Remnyik Sndor: “hull csillagok”
c. verse, 1919. mrcius 31.)
Mindazonltal, a hazaszllts ta a szent korona tisztelete, ismertsge s eszmje a millennium idejben rvendetesen megerõsdtt, tnemnyesen emelkedõ Szent Korona kpt, a sttsg oszlst mutatva. Magyarorszg Szent Koronja kiemelt helyre kerlt az Orszghzban, de korntsem mondhat kifogstalannak nemzetpolitikai s eszmei elfogadottsga. rvendetesen megerõsdtt a Szentkorona tudomnynak nevezhetõ szetett megkzeltsû
tudomny, melynek eszkztra a politikatrtnettõl az egyhz- s mûvszettrtnettõl, rgszettõl, nprajztl a teolgin t az alkotmnytrtnetig terjed, s tbbezer oldalnyi, nem biztos, hogy szles krben olvasott j
eredmnnyel gazdagtott bennnket. Megerõsdtnk meggyõzõdsnkben, Magyarorszgnak nincsen ms tja s lehetsge: vissza kell tallnia az elvesztett orszghoz, a Szent Korona Magyarorszghoz vilgnzeti, vagyoni s
szrmazsi korltokat nem ismerõ, de a haza irnt val felttlen hûsg sktelessg ignyt hordoz cselekvsi pldk segtsgl hvsval.
Klnsen ktfle, megtapasztalt tvedsre figyeljnk gondosan. Az egyiket mûvelt, orvos bartomtl hallottam gy: „Szentkorona-tan? Ht tudod ennl hibavalbb, sõt veszlyesebb dolgot keveset tudnk mondani.” Ez arra
figyelmeztet bennnket, hogy a szentkorons gondolatkr nem lehet egy zrt kr gye, mint valamely lovagrend belsõ dolgai Nyitnunk kell a mg tjkozatlan, rokonszenvezõ vagy kzmbs, de lelke mlyn fogkony tmeg irnyba azrt, mert a Szent Korona mûkdshez rokonlelkû emberi kzssg szksgeltetik.
Szentkorons nemzetre van szksg!
A msik tveds a kirlykoronzsnak, mint minden rossz orvossgnak sûrû emlegetse. Ez mr a Szentkorona-tan egyoldal rtelmezse. Val igaz, hogy a jogfolytonossg a kirlysgi llamformnl szakadt meg, de az llamforma
(kirlysg vagy kztrsasg) a jogfolytonossg helyrelltsnak csupn egyik, ktsgtelenl nagyon fontos, az erre hivatott npkpviseleti frum ltal eldntendõ krdse. Az llami fõhatalom tnyezõi kzl a kirly, mint llamfõ hatalmt a Szentkorona ltal a nemzettõl kapja, nem pedig a nemzet a kirlytl, kvetkezskppen legitim llamfõ nem lehet nemzet nlkl, a nemzet azonban nmagban rk, mindig legitim hatalomforrs, amely csak a Szentkorona hatalmt nem csorbthatja. A Szentkorona lethez s mûkdshez a
szentkorons gondolatrendszerben, ltformban, lelkisgben lõ nemzet nlklzhetetlen.
Ezrt ceterum censeoknt mondjuk: Szentkorons nemzetre, nemzetkoronzsra van szksg!
Ez azrt is nagy kvetelmny, mert Szent Koronnk tbb fnytrsû drgakõ, tbbrtegû aranybnya, mely tbb rtket, tbb egymst erõstõ jelentst hordoz.
Egyik rtelme:
a kultusz, a szellemi kisugrzs, a misztrium, mely a magyar nemzet korunkbeli kldetsre figyelmeztet, a beteg vilg meggygytsnak hivatsra, a SzentKozma s Damjn kpi zenetnek jegyben. Az Istentõl kapott Korona az „gi lõ igazsgot”, annak zenett hordozza, ezen igazsg mlt szolglatt szabva meg nemzetnknek a Magyarok Nagyasszonynak (azaz a Szûz Mrinak s egyben a Nagyboldogasszonynak) val orszgfelajnls gi elfogadsval. Hiszen – amint Kocsis Istvn rja – „ a Szent Korona Isten gondolata a magyar ltrõl, magyarsgrl, magyar kldetsrõl…”
Msik rtelme:
a Szent Korona vltozsban is maradand kzjogi tana, amelynek msodlagos jelentõsgûv vlt, br nem sutbadobott rsze a koronzs kzjogi menete, vagy az
llamforma krdse, mg elsõdleges jelentõsgû rsze a korunkban kzvetlen rtelmet s zenetet hordoz elvekben fejezõdik ki.
Melyek a Szentkorona-tan idõszerû elemei:
A Szent Korona egyfelõl a magyar llamisg symboluma, amely kifel ms llamokkal szemben a magyar nemzet szuvernitst, nemzetkzi nllsgt jelkpezi;
msfelõl szemlyestve, mint a nemzetben gykeredz, az llamfõt s a nemzetet egytt megillet kzhatalom birtokosa.
A szent korona kzjogi mysteriummal br:
a fõhatalom bennrejlõnek tekintetik;
A trtnelmi alkotmnyossgon alapul jogfolytonossg az llamforma megvlasztsnak lehetõsgvel;
A hagyomnyos llamalkot kzssgek, etnikumok s vallsok
egyenjogsga s bks egyttlse;
A kzigazgatsi, vallsi s etnikai nkormnyzson nyugv llamszervezs;
Az egynnek a hagyomnyos kzssg tagjaknt s rtkeinek
rszeseknt val oltalmazsa a jogegyenlsg alapjn;
Mindezeket egybefogan: a magyar np orszgalapt,
kzssgalkot s fenntart szerepnek elismerse mindenki ltal, a Szent Koronhoz val hûsg jegyben.
Klnsen kiemelendõ:
A Szentkorona-eszme a npszuverenits magasabb rendû, nem rousseau-i, hanem a kzpkori vox populi vox dei (a np szava isten szava) jegyben ll, a nem a np
istentst, hanem benne isten akaratt megnyilatkozni lt vltozatt, a nemzetszuverenitst jelenti meg, a nyugati jogllamokban is ismert s elismert termszetjogi felfogsnak megfelelõen. Ez nem a npszuverenits – sohasem ltezett – parttalansgt, hanem rtkek (mint a termszetjog ttelei klnsen az angolszsz vilgban, s mint a Szentkorona-tan) ltal val korltozottsgt fejezi ki.A np dntse mindg elismert korltok kztt rvnyesl, hiszen az emberi let vagy ms alaprtkek tagadsrl ugyangy nem lehet npszavazst tartani, mint adzsi s ms krdsekrõl, gy tbb orszgban az alkotmnyrl sem trvnyi tilalom folytn s sszerûsgi okbl.
A trvnybe nem foglalt Szentkorona-tan semmikppen nem lehet sem trvnyhozs, sem npi dnts trgya.
Ugyangy tves a Szentkorona-eszme irredenta-agresszv eszmeknt val emlegetse, amelyre nincs tbb ok, mint a magyar np agresszv – irredenta npknt emltsnek. A Szentkorona-eszme ugyanis nem kzvetlen hatalmipolitikai,
hanem eszmei-morlis skja a gondolkodsnak s cselekvsnek, amely a kzssget nem kszteti nmaga veszlyeztetsre, indokolatlan – erõszakos nemzetkzi fellpsre, amint ennek trtnelmi pldjt sem ismerjk, amint a kt vilghbor utni bcsi dntsek nem minõsthetõk tmad hborval val fenyegetsnek, vagy agresszv vagy nemzetkzi jogilag trvnytelen aktusoknak.
Hangslyosan kell hivatkozzunk a Szentkorona-eszme regionlis sszetart erejre a lnyegbõl kvetkezõ nkormnyzati, ms szval autonmia-elv r hivatkozssal val kpviseletre s rvnyestsre a kzp-eurpai trsgben. Gondoljunk arra, hogy a Szent Koronatagsgban
trsorszgok, vrmegyk, orszgrszek, szabad kirlyi
vrosok, egyhzak, teht mai szval testleti s terleti, szemlyi elvû s kzigazgatsi autonmik szerves rendszere
mûkdtt vszzadokon t.
Ms szerzõkkel egytt mondjuk, hogy a Szent Koronban szervezett nemzeti nazonossg s a nemzetek kztti rintkezs ltala meghatrozott mdja a mai napig tartalmaz hiteles mondanivalt. Szellemben vissza lehet utastani a nemzeti sokflesg megtagadsra felszmolsra irnyul vilgtendencikat anlkl, hogy
a nacionalizmus eszkzeit vetnnk be. A vilgegysgestõ, globalista trekvsek lnyege ugyanis a nacionalizmusbl eredõ hibk nehzsgek flnagytsa s a nacionalizmussal egytt a nemzeti nazonossg elutastsa.
A Szentkorona-eszme olyan antiglobalista eszme is, amely a
nacionalizmus jegyeit keletkezstõl fogva nem viseli magn, ezrt hatsos ellenszere a nemzeti rtkeket tagad globalizmusnak, s ezrt sebezhetetlen. Erõssge a sajtossg kpviselete s vdelme soviniszta nacionalizmus nlkl,s az a tny, hogy a kzs trtnelmi mlt npek
kzssgnek- egyttlsnek mintja, s egyttal a magyar nemzet nazonossga megõrzsnek nagyon fontos eszkze lehet.
A Szent Korona tantsa – idõben megelõzve a sokat hivatkozott nyugateurpai s amerikai deklarcikat – azonossgmegõrzõ, az rtkellenes nemzetkzisget hitelesen elutast, a nemzetek kztti bkt s egyttmûkdst valsgknt felmutat gondolatkr, amely vlasztsi lehetõsget nyjt, ha gy tetszik, harmadik utat jelent a nemzeti bezrkzs s a nemzetkzi gazdasgi s kulturlis egynemûsts jegyben trtnõ rtkveszts llapotai kztt. Mg rvidebben szlva: ehhez az egsz vilgon pratlan, klnleges llamszemlyisghez , a Szent Koronhoz fûzõdõ nzetrendszer, az emberi jogok s
alapvetõ szabadsgok megvsnak hatsos eszkze, a legjabb kor kihvsaira adhat hiteles kzp eurpai s egyben magyar vlasz annak a gondolatnak a jegyben, hogy Magyarorszg s a Kzp-Eurpai trsg rdekei vgsõ soron
megegyeznek.
Magyarorszg pratlanul rtkes, lõ eszmei-politikai hagyom-nyaivala trsg megvltjnak szerept tlttte s tlti be. Nemhiba nevezte 1956-ban npek Krisztusnak a kltõ Mrai Sndor. Magyarorszg, a szentkorons gondolkods s politikai gyakorlat megerõsdse Kzp-
Eurpa ltrdeke, mg Magyarorszg ltrdeke Kzp-Eurpa szellemianyagi-llamszervezsi jjptse szentkorons hagyomny nemzetmegtart szellemben. a nyugat-eurpai euroatlanti rtkekkel ha kell, okos sszhangban, ha kell anlkl, a legfõbb cl : a nemzetmegtarts rtkõrzõ s gyarapt szolglatban. Ehhez kell cselekvõ, ntudatos magyarsg.
Ezrt kell a nemzetkoronzs, a szentkorons lelkisg befogadsa. Nem minden szentkorons hagyomny ami szpen hangzik, hanem csak az, ami a magyar trtnelem vres szzadaiban, trtnelmben s kzjogban gykerezik. Ezrt, br derk dolog nem minden a sznokls, a hangszlak zengetse s Himnusz neklse, mert amint Kodly mondta:
„nem elg magyarnak szletni,
a magyarsgot meg is kell tanulni!”
Ehhez adjon Isten a Szent Korona npeinek erõt s kitart akaratot, gy nem maradhat el az eredmny!
Isten vja a Szent Koront, Isten vja Magyarorszgot!
2001. janur 6.
A Szent Korona Hazarkezse 23.vforduljnak emlkre!
Ztnyi Zsolt
|