Harangoz Imre: Jzushgn
hadak-utja 2008.04.12. 11:30
Harangoz Imre nprajzkutat tanulmnya Csksomlyrl s annak bcsjrl.
Harangoz Imre: JZUSHGN
A csksomlyi bcsjrsrl s a kegyhely trtnetrl.
Megjelent: Krptia c. folyirat 2003. jliusi (III/7.) szmban, 39-44.old.
|
Piros pnksd volt. Fent a Hegy felett
ott lobogtak a szent pnksdi lngok.
Azta mindig gy ltom npemet:
apraja-nagyja. -vlln slyos kereszt-
jrja a Jzushgt.
P. Papp Asztrik: A Jzushgn
(rszlet) 1951.
|
risi tmeg szokott oda sszefolyni�
"Rma utn a legszentebb hely Csksomly" - valljk a gyimesi csngk. A fehrbe ltztt gyimesiek, vagy ahogy a somlyi bcss np nevezi ket a "fehr keresztalja" a katolikus sk hagyomnyt kvetve azrt indul el vrl vre gyalogszerrel a somlyi Szzanyhoz, vagy ahogy k emlegetik a Babba Mrihoz, hogy npe az embert prbl zarndoklat nyomn lelkileg megtisztuljon, teljes bcst nyerjen.
Nehz, szinte lehetetlen megbecslni annak a tmegnek a pontos llekszmt, amely sszesereglik itt a hagyomnyos pnksdszombati zarndoklaton, a nyugati keresztnysg egyik legkeletibb bstyjnak tartott Mria-kegyhelyen. A keleti magyarsg a szkelyek s a csngk rendkvli tisztelettel veszik krl a Somlyi Szzanyt. Szzezrek, nha mr az az rzse az embernek, hogy millis tmeg zarndokol el a Segt Szzanya cski kegyhelyre. Jnnek Magyarorszgrl, Erdly minden rszrl, de elssorban a Szkelyfld falvaibl s vrosaibl, jnnek a Gyimesekbl, a Tatros vlgynek nagy csng falvaibl s az eldugott kis hegyi szllsok-bl, Moldvbl, a legflreesbb Szeret menti falvakbl is. s persze jnnek mindenhonnan a nagyvilgbl, a Fld minden szegletbl, ahov a kegyetlen XX. szzad keresztny magyarokat ejtett. Tnczos Vilmos A csksomlyi kegyhely trtnete cm rsban talljuk a kvetkezket: "Eurpa npei kzl taln a magyar np tiszteli leginkbb a Szzanyt. Els keresztny kirlyunk, az orszgalapt Szent Istvn, aki rks nlkl hunyt el, halla eltt Mria oltalmba ajnlotta rvn hagyott npt s az Orszgot. gy lett a Szzanya a magyarok Nagyasszonya, npnk gi desanyja s prfog oltalmazja."1
A kegytemplomhoz mr hajnaltl nagy szmban rkeztek a keresztaljaknak, s a kisebb nagyobb cso-portokba tmrlt zarndokok s bmszkodk. Az rkezket a templom eltti tren a bcsjrhely rzi, a Szent Istvn kirlyrl nevezett erdlyi ferences rendtartomny csksomlyi rendhznak fiatal ferencesei dv-zltk. A tmeg a Szzanya kszntse utn, a dli nnepi szentmise helysznre, a kt Somly hegye kztti nyeregbe vonult. Sajnos az esemnyrl hrt ad mdia tlhangslyozza s kizrlagoss teszi azt a tnyt, hogy az idei pnksdi bcst 437. alkalommal tartottk meg, annak emlkre, hogy a cski szkelysg megvdte katoli-kus hitt a trt szndkkal rkez protestns fejedelemmel, Jnos Zsigmonddal szemben. Tudjuk, hogy az itteni "szent jvs-mens" sokkal korbban kezddtt. IV. Jen ppa 1444. janur 29-n kelt bulljban mr gy r Csksomlyrl: "�risi tmeg szokott oda sszefolyni jtatossg okbl s naponta nem sznik meg oda sszegylni�"2 Tudjuk azonban, hogy az rsos feljegyzsek a legtbb esetben nem a trtnsek, tnyek kezde-tt jellik, hanem valamely meglv, sokszor a mlt kdbe vesz id ta fnnll llapot ltt rgztik. Jen ppa levelbl teht megtudhatjuk, hogy a XV. szzad els felben mr tmegek zarndokolnak Somlyra, a Szz Anya lbai el.
A kikerls rendjrl
A kegyhely rgi vonzskrzetbl rkezk sidk ta megszabott rendben vonulnak el a Szzanya lbai eltt. A hagyomny szerint a bevonuls rendje az 1567. esztendben trtnt Tolvajos teti csatnak llt emlket. A cski szkelysget ekkor ugyanis Jnos Zsigmond fejedelem protestns hitre akarta trteni. A szkelyek Istvn gyergyalfalvi pap vezetsvel ellenlltak. A csata a Hargita tetejn dlt el, a hitket vd szkelyek javra. A harc rsztvevi, akikrt asszonyaik s gyerekeik Somlyn imdkoztak, visszatrtek a templomhoz, s csaldjaikkal egytt imdkozva s nekelve megkerltk a Kis-Somly hegyet3. Igen valszn, hogy a somlyi bevonuls rendje e trtnelmi esemnyen kvl a szkelysg si nemek s gak kztti beosztsi rendjnek emlkt is magn viseli.
A bevonuls s a krmenet rendje a kvetkez:
Gyergy: Gyergyalfalu, Gyergyjfalu, Gyergyszentmikls, Tekerpatak, Kilynfalva, Gyergyszrhegy Gyergyditr, Orotva, Gyergyremete.
Felcsk: Cskszentdomokos, Balnbnya, Cskszenttams, Cskkarcfalva, Cskjenfalva, Cskdnfalva, Cskma-daras, Cskrkos, Grcsfalva, Vacsrcsi, Madfalva, Csktaploca, Cskcsics, Cskszereda, Zsgd, Cskszentmihly, Ajnd, Cskszpvz, Cskszentmikls, Borzsova, Cskdelne, Cskplfalva, Csksomly, Cskcsomortn.
- Itt a kordon s a papsg kvetkezik. A menetnek errl a rszrl Tnczos Vilmos gy r: "A menet kzepn a hajdani ferences gimnzium kordont viv dikjai llnak, akik kzl az egyik, a laborifer viszi a csiksomlyi bcs legfbb szimblumt, a Labarumot, amit a np labriumnak nevez. Ez a 36 kg sly, vaslemezekbl sszesztt dszes jelvny egykor a rmaiak harci zszlja volt. Rgen a Labarum krl sttlila menetsze-r ltzetben nyolc kivl nekes dik, az n. faciger haladt, akik tanr vezetjkkel az nekrendet kormnyoztk. Utnuk tanrok, paptanrok s ugyancsak a kordonon bell vonultak a ferences novciusok is."4
Ezutn a kvetkez sorrendben folytatdik a menet:
Alcsk: Cskszentgyrgy, Cskbnkfalva, Cskmenasg, Nagykszon, Kszonjfalu, Kszonjakabfalva, Cskszentmrton, Csekefalva, Cskszentkirly, Cskszentimre, Cskszentsimon, Csatszeg, Nagytusnd, jtusnd, Tusndfrd, Cskkozms, Lzrfalva, Cskmindszent, Cskszentllek.
Felsnyrdmente: Mikhza, Jobbgytelke, Szkelyhodos, Ehed, Tiszl, Bzahza, Demnyhza, Nyrdkszvnyes, Nyrdremete.
Svidk: Szovta, Parajd, Korond.
Udvarhely vidke: Farkaslaka, Szkelyszentllek, Malomfalva, Szkelyudvarhely, Bethlenfalva, Kadicsfalva, Oroszhegy, Szkelyszenttams, Fenyd, Mrfalva, Kpolns, Szentegyhza, Lvte s a Homord vlgye, Zetelaka, Zetevrelja, Kkllkemnyfalva, Varsg.
Maros mente: Gyergyhdos, Maroshvz, Gyergytlgyes, Borszk, Szzrgen s krnyke, Marosvsrhely s krnyke.
Hromszk: Gelence, Szentkatolna, Imecsfalva, Kzdiszentllek, Szrazpatak, Kzdiszentkereszt, Blafalva, Esztelnek, Kzdialms, Lemhny, Bereck, Martonos, Nyjtd, Szszfalu, Srfalva, Ozsdola, Kzdivsrhely, Torja, Futsfalva, Csernton s krnyke, Bart s krnyke.
Brass s krnyke
Gyimesi csngk: Gyimesfelslok, Gyimeskzplok, Gyimesbkk, Hromkt, Kostelek, Gyepece s Magyarcsgs.
Moldvai magyarok5
Az itt emltett elkpzelst, miszerint a vonulsi s krmeneti rend a szkelysg si nemek s gak szerinti beosztsnak emlkt is magn viseli, gy a menetben elfoglalt hely rangot is jelent, taln altmasztja az is, hogy mg szzadunk elejn is versengs folyt a falvak kztt a rangosabb helyekrt6.
J lenne tudni, az egyes falvak keresztaljaiban milyen besorolsi rend rvnyesl, esetleg csaldok szerint! Erre azonban mr igen kevesen emlkezhetnek, mivel 1949-tl 89-ig a hatsgok nem engedlyeztk a krmenet megtartst. Sajnos, ez a 40 esztend sok rtket sprt a feleds homlyba. rdemes elgondolkodni azon, mi lehet az oka, hogy egy Mria kegyhely egy orszgnyi terlet npt vonzza tiszteletadsra, az sktl rklt rend vrl vre trtn feleleventsre. Honnan ez az risi tisztelet a Szzanya irnt?
Dacz rpd P. Lukcs, aki veket tlttt Csksomlyn s a kosteleki csngk lelki vezetjeknt is hossz ideig tevkenykedett, hasonl krdsekre keresett vlaszt. Meglep felismerst A gyimesi Babba Mria cmen tette kzz7. rsban kifejti, milyen rtelemben hasznljk a szkelyek, de klnsen a gyimesi csngk a Babba Mria kifejezst.
Sajt tapasztalatunkkal csak megersthetjk Dacz rpd azon felismerst, hogy a gyimesi csngsg, de taln az egsz keleti magyarsg krben, gy a szkelyek s a moldvai magyarok hitvilgban is a Babba Mria, a Segt Szzanya szinte isteni hatalommal br. Moldovban pldul, a Bk melletti jfaluban az Adjon Isten helyett gy kszntek rnk a1990-es vek elejn: "Adjon a Mrja". Az emltett rs figyelemremlt s elgondolkodtat prhuzamlehetsgeket vet fl a Babba Mria tiszteletvel kapcsolatban. Az kori nagy npek vallsban meglv Hold istenasszony kp, az egyiptomi zisz, a grg Szeln, a rmai Luna taln mind azonos minsg klnbz megfogalmazsa, s mint ilyen rokon a mi Babba Mrinkkal. Az rsban szmunkra mgis a kvetkez prhuzam flvetse a legizgalmasabb: "A mitolgiai sztrakat szintn tnzve mindssze kt olyan nevet talltam, amely a Babbval rokon hangzs. Az egyik a sumr Baba, ms olvasatban Bawu vagy Bau: a termkenysg istennje vagy fldanya, aki letet lehel az llnyekbe. A kzismert szlv babnak semmi olyan tulajdonsga nincs, amely a gyimesi istennvel rokonthatn."8
Elgondolkodtat, hogyan maradhatott fenn ez a szdten si prhuzamokkal br hit ezeken a hegyek menedke kz bjt teleplseken? Bizonyra ritkn jutott el hozzjuk pap, gy nem ismerhettk meg igazn mlyen a Nagyegyhz ltal kpviselt zsid-keresztny keresztny tantsokat. seiktl rklt hitket s a Teremtvel tartott kzvetlen kapcsolatukat gy rizhettk, st rizhetik egszen napjainkig. "gy maradhatott meg - rja Dacz rpd - ennyire nyltan s hamvasan a Babba Mria tisztelete. Annl is inkbb, mert ez a kultusz, amit az elbb lttunk, egyenesen s knnyen vezette el ket a keresztnysg Istenhez."9 E gondolat mentn rdemes jrartkelni Szent Istvn koronaflajnlst a Szzanynak! Vajon nem tudatosodhatott-e szent kirlyunkban az a flismers, hogy meg kell tallni a mssgban az azonossgot, nem a rgi teljes lerombolsa a cl, hanem az j felptse! Ha ez a gondolat megfordult a fejben, maga el emelve koronjt megltta a Boldogsgos Szz Mrit, a rgi magyarok Boldogasszonyt. Szavaival pedig npt a Szzanya szeretett gyermekeiv, h tiszteliv tette.
A kegytemplomrl.
1442-1448 kztt -minden bizonnyal egy korbbi, kisebb templom helyre- felptettek egy hatalmas gtikus katedrlist, amelyet -nylvn nem tletszeren- Sarls Boldogasszony tiszteletre szenteltek fel 1448-ban. Sarls Boldogasszony nnepn a Vilgegyhz Szz Mria Erzsbetnl tett ltogatsra emlkezik, bcsnapja jlius 2-n van. Klnsen fontos, -mint erre mr Dacz rpd flhvta a figyelmet- hogy a kegytemplom patrociniuma Sarls Boldogasszony, akinek emlknapja egybeesik az si aratnneppel, a gabona betakartsnak szakrlis kezdnapjval. A gtikus templom ptsben a hvek mellett jelents segtsget nyjtott a ferenceseknek Hunyadi Jnos -aki elbb erdlyi vajda, ksbb pedig Magyarorszg kormnyzja volt- 1442-ben Isten irnti hlval telve a trkk fltt aratott gyzelemrt. Ez a gtikus templom a kvetkez hrom s fl vszzadon keresztl sok bvtsen s alaktson ment t. Az 1661-es trk-tatr betrskor felgyjtottk. A tz sorn a tetzet teljesen legett. Ksbb azonban romlsbl felemeltk s ez a monumentlis gtikus plet llott egszen 1802-ig, amikor is lebontottk, s kveit beledolgoztk a mostani barokk templom falaiba.
Csksomlyn, belpve a szp nagy barokk templomba, elttnk ll Szz Mria, a sugrz arc, hatalmas kzpkori Madonna, karjn a kisded Jzussal. A kegyszobor a kzpkori magyar egyhzmvszet egyik leg-pompsabb remeke. A mvszettrtnszek szerint 1515 s 1520 kztt kszlhetett helyi mester keze ltal. 1798-ban, Batthyny Ignc erdlyi pspk idejn, a kegyszobor "Csodlatos s az eretnekek ellenben megsegt Anya" feliratot kapta s gy hirdettk ki. Csodlatos, hogy erre hrsfbl formzott Nagyasszonyra mennyire rillenek az elbb emlegetett gyimesiek ltal oly igen tisztelt Babba Mria jellemz vonsai. De a Szentrs szavaiban megjellt jellemz jegyeket is pontosan magn viseli. "s lttatk nagy jel az gben; egy asszony, aki a Napba vala felltzve, s lbai alatt vala a Hold, s az fejben tizenkt csillagbl korona; A ki terhes vala, s akarvn szlni, kilt vala, s knldik vala szlsben. Lttatk ms jel is az gben s m vala egy nagy veres srkny, akinek ht feje vala s tz szarva, s az fejeiben ht korona; s a farka utn vonsz az g csillagainak harmadrszt s fldre vet azokat: s lla a srkny a szl asszony el, hogy mikor szl annak fit megegye. s szle fi-magzatot, a ki vasvesszvel legeltet minden nemzetet; s ragadtatk annak fia Istenhez s az kirlyi szkhez."10
Mint azt mr emltettk, a barokk templomot 1804-ben kezdtk pteni Schmidt Konstantin ptsz ter-vei szerint, s 1876-ban fejeztk be teljesen, a templomi berendezsekkel egytt. Ugyanabban az vben, augusz-tus 20-n, teht ppen Szent Istvn nnepn szentelte fel Fogarassy Mihly, Erdly pspke. A templom beren-dezsnek jelents rszt Papp Mikls, brassi fest s szobrsz ksztette. Teht a XIX. szzad els felben elkszltek a mellkoltrok s a szszk is, melyek mig a kvetkez sorrendben llnak: Szent Ferenc oltr, Szent Antal oltr, Szent Erzsbet oltr, Szent Anna oltr, Nepomuki Szent Jnos- s Keresztel Szent Jnos oltr, Kortonai Szent Margit oltra s a krus alatt a szenved Jzus oltra.
Kln rtket kpvisel a templomban a stallum a szentlyben s a szszk a templomhaj dli faln. A krust Pfeifer Antal gyergyszentmiklsi mester ksztette el 1831-ben. A krus legfontosabb btora az orgona, amely 1931-ben plt a mai formjban. A sznes vegablakok 1905-1911-bl valk, a csehorszgi Grottauban gyrtottk s helyeztk el a templom ablakregeiben. A fbejrati vegablakokon Jzus s Mria monogramja, valamint a ferences jelvny lthat. A Mria kegyszobor jobb oldaln Szent Istvn kirly, bal oldaln Szent Lszl kirly szobra ll. Ez a kt szp malkots a tiroli Grdenben kszl 1905-ben, Runggaldier Jzsef szob-rsz mhelyben, magassguk 2 mter 60 centimter.
Az 1980-as vekben kszltek a sekrestye s a folyos ajtajn lv dombormvek. Alkotjuk Vincefi Sndor cskszeredai szobrszmvsz. A templomhajban, a baloldali hossz pad tmljn lthat dombormve-ket Imets Lszl cskszeredai mvsz ksztette ugyancsak az 1980-as vekben. Magyar s ferences szenteket brzolnak. A krus alatt, kimenet jobb oldalon, az 1686-ban elhunyt hromszki fkapitny, Mikes Kelemen sremlke tallhat. A templom elcsarnokban, a tartoszlopokon elhelyezett mrvnytblk a somlyi rendhz nagyjainak emlkt rzik. A templom diadalvn latin nyelv kronosztikon ll:
ECCe MarIa pIo rVtILant tVa teCta nItore,
qVae tIbI FrancIsCI tVrba pVsILLa LoCat.
me, Mria, tndkl fnyben ragyog hajlkod,
mit Neked Szent Ferenc kisded nyja emelt.
A piros illetve nagy, nyomtatott betk rmai szmokknt sszeadva, a diadalv 1834-es ptsi dtumt adjk, amelyet Erss Jzsef kzdivsrhelyi mester ptett. A templom homlokzatn lthat Mria-szobor rzbl ksz-tett tvsmunka. Rottenbacher brassi mester alkotsa, 1837-ben kszlt. A szobor felett a diadalv felirathoz hasonlan latin nyelv kronosztikon olvashat:
SpLenDor ab eLIsIs CeLebri reDIt arte rVInIs aeDIbVs Oh
Virgo gLorIa nostra tVIs.
Szent Szz, mi dicssgnk, a szthnyt romokbl
jeles mvszettel jul meg szentlyed.
A pirossal rt nagy, nyomtatott betk rmai szmknt rtelmezve az 1830-as vszmot, a tornyok ptsnek befejezsi vt adjk ki.
A templomot Urbanszky Flp kolozsvri fest festette ki 1911-ben. P. csy Jnos hzfnk 1973-ban renovltatta a festst, az oszlopokat, a mennyezet mezit s egyb romlsokat javttatva ki. 1948-ban, XII Piusz ppa a templomot Basilica minor, azaz ppai kisbazilika rangjra emelte.
A kpolnkrl.
A kegytemplom bemutatsa utn vegyk sorra a kegyhely kpolnit is:
Nepomuki Szent Jnos-kpolnja a kegytemplom s zrda eltti tr bal oldaln ll. A fljegyzsek sze-rint 1767-ben plt Salamon Imre kolostori syndikus kltsgn. Hossza 4,4 mter, szlessge 3,2 m. 1949-ig itt fogadtk a bcssokat, majd azok Mria-nekeket nekelve vonultak a kegyszoborhoz. Endes Mikls szerint a kpolnt 1821-ben a somlyi konvent pttette, majd 1838-ban Cskszk kltsgn jjptettk. Homlokzatn az 1817-es vszm olvashat. Javtsai: 1921, 1928.
Pduai Szent Antal-kpolnja a Kis-Somly-hegy dli oldalban, a kikerlk tjnak sirljben ll. A hagyomny szerint 1750-1773 kztt plt grf Hallerki Haller Krisztina kltsgn. Barokk oltrkpe a vdszentet Szent Antalt, brzolja. Endes Mikls szerint Csoboth Antal laikus testvr ptette, azon a helyen, ahov a tatrok ell 1661-ben elbjt. Ms adat szerint az els kpolnt Mrk Jakab testvr ptette az 1661-es tatrdls utn. 1743-tl P. Ambrus Jukundin bevezette a szentbeszdek tartst. A kpolnt 1776. mjus 7-n Bodor Istvn kanonok nneplyesen felszentelte. 1776. mjus 16-n a VI. Pius ppa ltal hirdetett jubileumi bcst itt tartottk.
A Salvator-kpolna a Kissomly tetejn, a Somly-hegyen, 834 m tengerszint fltti magassgban plt. Ha a hegyre a Jzus Hgjn, a Keresztt stciit vgigimdkozva rkeznk fl a Kissomlyra ezt a k-polnt rjk el elszr. Ez a legrgibb s a legrtkesebb somlyi kpolna, a vidkies gtika s a barokk emlke. ptsre hiteles adat nincs. Nhny forrs gy tudja, hogy Hunyadi Jnosnak az 1456-os nndorfehrvri gy-zelme emlkre plt volna. Foltra 1679-ben kszlt Haller Jnos neje, Kornis Katalin fogadalmbl. Pilutius marinopolisi pspk 1680-ban szentelte fl A bvtst Mikes Kelemen hromszki fkapitny s Klnoki Smuel erdlyi kancellr tmogatta. Szentlye gtikus, boltozott s ngyszgletes, hajja deszkamennyezet, a npi btorfests technikjt s motvumkincst alkalmaz festett kazettkkal, szent remetk s apostolok kpeivel. 1800 krl festettk a kazettk alakos brzolsait s az tkazetts mellvddel elltott nyugati karzatot is. A szently oltrkpe 1879-bl val. A kzpkorban a kpolnt kfal vezte.
A Salvator-kpolntl keletre lthat kis flke a Szenved Jzus-kpolnja 15-17. szzadban plt. Belsejben az oszlophoz ktztt Krisztus szobra trdel alakja lthat 1810-bl. Orbn Balzs szerint Jzus ostorozsnak tiszteletre plt ismeretlen idkben. A bcssok e kpolna kzelben gylekezve figyelik meg a napfelkeltt. Sokak szmra ez a bcs letk legemlkezetesebb esemnye.
Bcsjrhelynk hagyomnyaiban, az itt megrztt si jtatossgi gyakorlatban risi jelentsggel br s mrhetetlen hats a rginek s jnak ez a fentebb mr emltett nyilvnval azonossga. Isteni kegyelem, hogy ezt az azonossgot flismerte Szent Istvn kirly,- megelzve ezzel, valban apostoli mdon a Zsinati Egyhzat, amely csak a XX. szzad kzepn hirdeti meg az inkulturci gyakorlatt. Flismertk ezt a valban ksziklnak bizonyul alapot npnk fiai is, akik lni tudtak ezzel az isteni kegyelembl nyert a flismerssel. A kegyszobrot megalkot ihletett mvszek, a csksomlyi Szzanya tiszteli, akik a kegytemplomban letrdelve valban gi desanynkat ltjk, ltjk s tisztelik szkelyek s csngk, magyarok s ms npek fiai is, akik elvetdnek Somlyra, a Magyar Szentfldre.
Gyakran ri a katolikusokat az a vd, hogy Mria tiszteletk httrbe szortja az Istent. Ma, amikor a v-rosi toronyhzak a templomok tornyai fl magasodnak, nem nagyon tudjuk elkpzelni, hogy a rgi ember vi-lgkpben milyen fontos szerepet jtszott a fnt s a lent. Csksomly Mria-kegyhely, a kegyszobor a hatalmas s ktsgtelenl leghangslyosabb pletben, a kegytemplomban van. m a kegytemplom a kegyhely tengerszinthez viszonytott magassga szerint legalacsonyabban ll. Itt van Mria helye az emberek kztt. Mg a sznben megvltozott Krisztus kpolnja a legmagasabban, a Kis-Somly hegynek tetejn ll, kelet fell a Szenved Jzus kpolnja van. S hogy ezeket a kpolnkat sem az emberi tetszs kivlasztotta helyre ptettk, a Salvator kpolna faln felirat tanstja: "Ezen a helyen lttatott az gbl lebocstatni lajtorja; s itten csodlatos procesioarsok s nekszk jszaka hallattak, azrt hivatott ezen hely Salvator helynek. 1734 di 30 aut. MA."11 Ide jn fel Pnksd szombatjn a keresztaljakba csoportosulva a sokasg, a mr lert sorrendben lerni tiszteletket a szenved, de fnyessgben jraled Jzus eltt. rdekes s a kutats szempontjbl is figyelemre mlt szoks, hogy a Salvator kpolna oltra alatt ngykzlbra ereszkedve, a Nap jrsval ellenttes irnyban tbjnak a zarndokok. Ezt a szokst az 1911-ben, a trtneti hatr keleti oldaln, teht a mr Moldvhoz tartoz Csgsen szletett Fbin Anika azzal magyarzza, hogy az tbjs, klnsen errl, kegyelemnyerssel, megtisztulssal jr. Pnksd vasrnap reggeln a hvk, klnsen a moldvai magyarok az tvirrasztott s timdkozott jszaka utn a Szenved kpolna keleti vghez gylnek, imdkozva s nekelve a felkel Napot vrjk, amiben hitk szerint a Szentllek galambja vagy a Szentkereszt fog megltszani. Az idsebb csng asszonyok az esztend tovbbi trtnseire is kvetkeztetnek a ltottakbl. Itt az ismert "Jjj Szentllek risten" kezdet npneket neklik. A felkel Napot kendezn keresztl szemllik.12 Azok, akik valamirt nem tudtak rszt venni a nagy krmenetben, vagy mg egyszer fl szeretnnek menni a Kis-Somly hegyre, a Jzus Hgjn a keresztutat vgezve kisebb csoportonknt vagy csaldonknt jnnek fl.
A Holdistenanya legfbb szmjelkprl.
rdekes, a kegyhely keresztnysg eltti mltjra utal, az a kt kr alak, jelekkel rovott, mindenkppen a Szent Istvnt megelz idkbl fnnmaradt ldozk, amelyek ma a kegytemplom elcsarnokban tallhatk. A rgi csksomlyi letet kivlan ismer Jnos Ferencn Rancz Brigitta, Rancz goston csksomlyi br lenya visszaemlkezsben azt mondotta, hogy a kveket a kt hbor kztt a Kis-Somly hegyn lak remete hozta le a Nagy-Somly hegyrl.13 lltst a helybeliek kzl tbben egybehangzan megerstettk Ezek a kvek vlemnynk szerint igen fontosak a kegyhely korai trtnetnek megismerse szempontjbl. Fltev-snket megersti Vcsey Gyula is, mikor a kvekkel kapcsolatos elemzst gy sszegzi: "A csksomlyi kemlk gy a napkultusz tlslyra jutsa eltt kszlt, s a Holdistenanya legfbb szmjelkpe volt."14 Szkely Lszl flvetst, mi szerint az itt emlegetett becses emlkek egy XIII. szzadi gtikus templom oszlopmaradvnyai lennnek, hatrozottan el kell vetnnk.15 Eredeti helyk megtallsa, a rajtuk lev jelek rtelmezse kln vizsglatot rdemelne. Taln erre is, mint e pratlan jelentsg kegyhellyel kapcsolatos tbb nyitott krdsre is vlaszt kaphatunk, mert az avatott kutatk figyelme egyre ersebben idetereldik. Bzzunk benne, hogy a kuta-tst nem teszi lehetetlenn a politika, s megvalsul a mr megfogalmazott gondolat, ahol nem tud segteni az llamhatalom, ott legalbb nem akadlyozza az embereket kapcsolataik s hitk polsban.
Jegyzetek:
1Tnczos Vilmos: A csksomlyi kegyhely trtnete; Eurpai Id Kiad. Sepsiszentgyrgy, 1990. 8. p.
2P. Gyrgy Jzsef: A Ferenc-rend lete s mkdse Erdlyben, Kolozsvr, 1930. 653. p.
3Domokos Pl Pter: "�des hazmnak akartam szolglni�" Szent Istvn Trsulat. 1979. 6-9. p.
4Tnczos Vilmos: A csksomlyi kegyhely vonzskrzete; Eurpai Id Kiad. Sepsiszentgyrgy, 1991.
5Tnczos Vilmos: i. m.
6Tnczos Vilmos: i. m.
7Dacz rpd: A gyimesi Babba Mria; Npismereti dolgozatok. 1980.
8Dacz rpd: A gyimesi Babba Mria; Npismereti Dolgozatok, 1980. Kriterion Knyvkiad Bukarest.
9P. Dacz rpd: Npnk hitvilga; Gyulafehrvr, 1992.
10Jel. 12/1-5.
11 Sajt fnykpfelvtelem alapjn lejegyzett szveg.
12 � kendn �
13Jnos Ferencn Rancz Brigitta szl.: 1901 Csksomly. Gyjts: 1987. augusztus 09.
14Dr. Vcsey Gyula: A csksomlyi pogny ldozati hely oltrkvnek lersa; Fnix 5. 1997. 39. p.
15Szkely Lszl: Cski htat; A cski szkelyek vallsi nprajza. Bp. .n. 514. p.
Felhasznlt irodalom:
Dacz rpd: A gyimesi Babba Mria; Npismereti Dolgozatok, Kriterion Knyvkiad Bukarest. 1980.
Dacz rpd: Npnk hitvilga; Gyulafehrvr, 1992.
Domokos Pl Pter: "�des hazmnak akartam szolglni�" Szent Istvn Trsulat. 1979.
Gyrgy Jzsef: A Ferenc-rend lete s mkdse Erdlyben, Kolozsvr, 1930.
Papp Asztrik: A Jzushgn; Vlogatott versek. Szent Bonaventura. Kolozsvr, 1994.
Szkely Lszl: Cski htat; A cski szkelyek vallsi nprajza. Bp. .n.
Tnczos Vilmos: A csksomlyi kegyhely trtnete; Eurpai Id Kiad. Sepsiszentgyrgy, 1990.
Tnczos Vilmos: A csksomlyi kegyhely vonzskrzete; Eurpai Id Kiad. Sepsiszentgyrgy, 1991.
Vcsey Gyula: A csksomlyi pogny ldozati hely oltrkvnek lersa; Fnix 5. 1997.

Csngk: Moldvai csng-magyarok csoportja az 1996-os pnksdi bcsban.
(A szerz felvtele.) |

Cskszentmiklsi keresztalj:
Gyalogszerrel, meghatrozott rendben
vonul a szkely falvak npe Csksomly fel.
Kpnkn a cskszentmiklsiak keresztaljt lthatjuk.
(A szerz felvtele; 1990.) |
|